Pielęgnowanie Farmy ludzi 

Pielęgnowanie Farmy Ludzi

Wanda Loskot

Czy kiedykolwiek uprawiałeś pomidory? Albo kwiaty? Jeśli nawet nie, to jestem pewna, ze wiesz, czego dotyczy ogrodnictwo. Weźmy pomidory. Chyba nie oczekiwałbyś zbiorów w pełni dojrzałych pomidorów juz następnego poranka od chwili ich zaplanowania? Albo w przeciągu dwóch tygodni...

Zdajesz sobie po prostu doskonale sprawę z tego, ze potrzebujesz znacznie dłuższego czasu na ich uprawę i troskliwa opiekę nad roślinami zanim dadzą owoce. Wiesz o tym choćby z opisów, albo widziałeś swoich rodziców czy tez znajomych, gdy uprawiali pomidory, prawda?

Tak czy siak, wiedząc, czego oczekujesz, planowałbyś z pewnością wszystko z góry. Rozpoczynając od podjęcia decyzji, jaki gatunek pomidorów zasadzić. Te wielkie i mięsiste, te malutkie i soczyste podobne do jagód, albo któryś z wielu innych gatunków leżących gdzieś pośrodku.

Dopiero wtedy poszedłbyś do któregoś sklepu ogrodniczego, aby kupić nasiona. Albo zamówiłbyś je z jakiegoś katalogu sprzedaży wysyłkowej. Następnie umieściłbyś sadzonki w ziemi, na starannie wybranym, słonecznym skrawku ogrodu, podlewając je obficie.

Po upływie dwóch tygodni nie było by jeszcze pomidorów.
Czy byś wtedy się zniechęcił?
Nie, prawda? Bo wiedziałbyś, że to zajmuje znacznie więcej czasu. Skąd byś wiedział? Bo wszystko byś robił idąc jak gdyby śladami tych, którzy juz z pełnym powodzeniem uprawiali pomidory przed Tobą.

Podlewałbyś krzaczki troskliwie, plewił i nawoził. Wspierał kruche, młodziutkie łodyżki kijkami, może nawet byś budował wkoło nich klatki. Miałbyś wiele cierpliwości - przez trzy, a może nawet cztery miesiące, zanim byś zaczął planować pierwsze zbiory!

Wszystko to jest podobne do budowania międzyludzkich relacji. Dlatego nazywam to Uprawianiem Farmy Ludzi. Oto kilka dodatkowych uwag, które pomogą ci odnieść sukces w budowie bliskich relacji w biznesie.

Zrób inwentarz

Nie możesz prowadzić uprawy, jeśli nie będziesz wiedział, co uprawiasz. Stwórz bazy danych wszystkich posiadanych adresów, aktualizując je bezustannie.

Plew regularnie

Bądźmy realistami. Nie wszystkie kontakty w twoich listach adresowych są warte kultywowania. Naucz sie rozróżniać te roślinki, które maja duże szanse na to by kiedyś piękniej zakwitnąć od pospolitego zielska!

Nawoź starannie

Wydziel na to fundusze. Aby zachować kontakt z ludźmi, będzie cie to także kosztowało trochę czasu i pieniędzy. Znaczki i papeteria, nawet drobne upominki trochę kosztują -- a pisanie listów i rozmowy telefoniczne oznaczają wkład czasu i pracy. Budowanie relacji poprzez referencje innych jest znacznie mniej kosztowne niż reklama, lecz nadal wymaga pewnych inwestycji. Pamiętaj, nawet pomidory potrzebują nawozu!

Opracuj plan działania

Jak każdy dobry ogrodnik, który planuje uprawy, wiedząc, kiedy siać, plewić i oczekiwać zbiorów - ty powinieneś posiadać swój własny plan, własny kalendarz "Farmy Ludzi". To zapobiegnie temu, abyś się zbyt łatwo nie poddawał.

Sedno w tym jest, abyś nie oczekiwał ze twoje relacje z ludźmi dojrzeją szybciej i przy wkładzie mniejszego wysiłku niż tego wymaga uprawianie pomidorów!

Wanda Loskot jest cenionym w USA doradcą do spraw rozwoju biznesu. Odwiedź jej polska witrynę SukcesTwojejFirmy gdzie znajdziesz wiele podobnych artykulow i nawet bezplatny Kurs Planowania!


Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach sektorowego programu operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.