Jak przekształcić mały biznes w finansowy sukces? 

Jak przekształcić mały e-biznes w finansowy sukces?

Piotr Majewski, 23-07-2007

Gdy w Polsce mówi się o e-biznesie, zwykle wymieniane są największe portale, serwisy aukcyjne, czołowe sklepy internetowe – zwłaszcza księgarnie i inne serwisy zarabiające głównie na reklamie. Część z tych e-biznesów od razu było skazanych na sukces dzięki zasobom finansowym, osobowym, reklamowym i technologicznym ich twórców. Część jednak powstała w przysłowiowym garażu – chociaż w Polsce częściej był to akademik.

Niemalże wszystkie te początkowo małe e-biznesy, które dzisiaj są marzeniem właścicieli kolejnych małych i średnich e-biznesów, zawdzięczają swoją wielkość, swoje dochody i silne marki odpowiednim krokom podjętym w odpowiednim czasie. Do tych kroków z całą pewnością można zaliczyć:

  1. Odpowiednie „levelowanie” biznesu – tj. pozyskiwanie inwestorów, zatrudnianie personelu, outsourcing części zadań, działanie strategiczne itp.
  2. Budowanie systemu e-biznesu zamiast posady w e-biznesie – żaden e-biznes nie stanie się wielki, jeśli jego istnienie zależy od bezpośredniego, nieustannego zaangażowania twórcy lub właściciela.
  3. Od samego początku e-biznes należy automatyzować i strukturyzować w system biznesowy.
  4. Skorzystanie z dotacji unijnych – zarówno tych na szkolenia, jak i na kluczowe inwestycje – krok od 2 lat możliwy w Polsce, aczkolwiek wymagający spełnienia bardzo wielu formalnych wymogów.
  5. Zwracanie uwagi na usability (użyteczność) własnych serwisów www – dzisiaj wortal, sklep internetowy czy system aukcyjny może stworzyć nastolatek. Potrzeba jednak niebagatelnej wiedzy i badań, aby serwis www zachęcał do wielokrotnego odwiedzania.
  6. Skuteczny copywriting (pisanie tekstów reklamowych) – niezależnie od tego, ile treści znajduje się na stronach www, w e-mailingach i ofertach wysyłanych do potencjalnych partnerów i inwestorów – sposób pisania i użyte słowa mają decydujący wpływ na decyzje czytających.
  7. Przemyślane wykorzystanie wyszukiwarek do promocji e-biznesu – samo pozycjonowanie i reklama w wyszukiwarkach mogą być głównym źródłem klientów naszego e-biznesu.
  8. Rozważne inwestowanie w reklamę – żadne inne medium nie daje tyle możliwości reklamowania się co Internet. Rezultatem tej różnorodności jest jednak często nieprawidłowe wykorzystanie funduszy reklamowych.
  9. Segmentacja klientów i skoncentrowanie się na tych najważniejszych – dzięki metodzie dochodowej albo metodzie RFM można wyselekcjonować niewielką część klientów generującą większą część dochodów. Skupiając się na nich łatwiej zwielokrotnić dochody e-biznesu.
  10. Odpowiednie budowanie i zarządzanie zaufaniem w biznesie – niezależnie od całego marketingu i innych naszych wysiłków, klient kupuje od nas, partner z nami współpracuje, a inwestor wykłada pieniądze, ponieważ każdy z nich nam ufa. Zaufanie trudno zbudować i łatwo stracić. Trzeba umieć nim zarządzać.
  11. Optymalizacja kosztów – niezależnie od popytu na nasz produkt i naszej siły na rynku, każdy e-biznes może upaść, jeśli nie zapanujemy nad kosztami. Im biznes większy, tym trudniej to zrobić. Warto więc zacząć już teraz.

 A co gdy te działania się powiodą i nasz e-biznes zacznie generować znaczne zyski? Wtedy trzeba reinwestować w e-biznes i zainteresować się innymi narzędziami inwestycyjnymi. W ten sposób nie tylko zwiększymy nasz majątek, ale jeszcze go zabezpieczymy i zautomatyzujemy jego dalsze pomnażanie. Jednak inwestowanie to trudna sztuka. Gdy tylko się za nie zabierzemy, pojawiają się pytania: Jakie pułapki niesie ze sobą inwestowanie w nieruchomości w Polsce? - z popularnych książek amerykańskich autorów tego się nie dowiesz. Jak zarządzać własnymi finansami? Zacznij korzystać z prostych i profesjonalnych narzędzi Czy i jak wybrać odpowiedni fundusz inwestycyjny? Podejmowanie decyzji tylko na podstawie wyników może skończyć się za jakiś czas się nieprzyjemną niespodzianką. Czy wysokie zyski osiągane na Forexie są warte wysokiego ryzyka? Czy Forex to jeszcze inwestowanie czy już hazard? Jak poradzić sobie z dużymi pieniędzmi? Większość osób nie jest przygotowana psychicznie na nagły przypływ pieniędzy. Wskazuje na to choćby wysoki odsetek bankrutów wśród osób, które wygrały na loterii.

 Autor: Piotr Majewski. Specjalizuje się w e-biznesie i marketingu internetowym od 1998 roku. Jest redaktorem CzasNaE-Biznes. Pod takim samym tytułem została wydana jego książka o e-biznesie. Zaprojektował od strony merytorycznej największy program szkoleniowy z zakresu e-biznesu w Polsce - FIRMA XXI WIEKU - z którego skorzystało 1900 osób. Należą do niego również system mailingowy impleBOT.pl, oraz platformy sprzedające szkolenia e-learningowe (Ekademia.pl) i szablony stron www (WebHandel.pl).

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach sektorowego programu operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.